MOXY

Product removed from wishlist!

Moxy to przełomowe urządzenie do diagnostyki i treningu, służące do monitorowania poziomu oksygenacji (natlenienia) mięśni w czasie rzeczywistym.

Dzięki urządzeniu możliwa jest dokładna ocena wysiłku i poprawa tych parametrów fizjologicznych, które ograniczają potencjał i wyniki sportowe. Moxy jest nieocenionym przyrządem do oceny tego, czy dana osoba ma problem z dostarczaniem tlenu do mięśni lub z jego użytkowaniem podczas pracy. Dzięki takim informacjom, możliwe jest stworzenie odpowiedniego programu treningowego, ukierunkowanego na rozwinięcie niewydobytego jeszcze potencjału i poprawa wyników w każdej dyscyplinie sportu – od biegania, kolarstwa i triathlonu po dynamiczne sporty zespołowe (np. piłka nożna, koszykówka, piłka ręczna, rugby, itp.), crossfit czy pływanie.

JAK DZIAŁA MOXY?

Moxy to kompaktowe urządzenie (rozmiary: 5,4 x 3,9 x 1,8cm; waga: 40g) wyposażone w emitujące światło diody i fotodetektor, dzięki którym możliwy jest pomiar tlenu w mięśniach. Urządzenie zasilane jest litowo-polimerową baterią, która wystarcza na 3 godziny ciągłej pracy, a która ładuje się w 90 minut.

Moxy posiada wbudowaną pamięć, która pozwala na zapisanie treningu trwającego 5 godzin. Transfer danych odbywa się tutaj za pomocą kabla micro USB lub technologii ANT+, dzięki której możliwe jest połączenie urządzenia z zegarkami pracującymi w tym standardzie (np. Garmin).

Moxy jest urządzeniem odpornym na wstrząsy i wodoodpornym – do tego stopnia, że wykorzystywane jest często w sportach dynamicznych i kontaktowych (np. hokej, rugby) lub w pływaniu.

WYKORZYSTANIE MOXY W TRENINGU

Moxy można wykorzystać w treningu sportowym na wiele sposobów. Poniżej wyróżniamy jednak 5 najczęściej spotykanych:

1. USTALENIE STREF NATLENIENIA MIĘŚNI I TRENING W TAKICH STREFACH

Trening oparty o czas pracy w danych strefach jest powszechnie znany, jednak najczęściej odnosi się do stref tętna lub mocy. Każdy z tych pomiarów ma swoje wady i albo jest mocno orientacyjny (tętno) albo nie bierze pod uwagę ważnych parametrów fizjologicznych, które mają wpływ na wyniki i mogą różnić się w zależności od poziomu zmęczenia, stresu, nawodnienia, temperatury, itp.

Dzięki Moxy możliwa jest ocena i kontrola w czasie rzeczywistym ważnych parametrów fizjologicznych ograniczających optymalną pracę sportowca i wpływających na jego rezultaty.

Pierwszym krokiem korzystania z Moxy powinna być diagnostyka wysiłku, tzn. określenie czy u zawodnika pojawiają się problemy z dostawą tlenu do mięśni czy jego użytkowaniem podczas pracy. Jeśli któryś z tych systemów wymaga poprawy, z łatwością można dopasować odpowiedni trening nastawiony na wyeliminowanie danych ograniczników i poprawę regeneracji między wysiłkami.

Trening oparty o strefy natlenienia mięśni (SmO2) opiera się o podobne zasady, do tych stosowanych przy pomiarach tętna i mocy. Różnica jest jednak taka, że z użyciem Moxy, trening w strefach natlenienia jest bardzo precyzyjny i znacznie bardzie użyteczny, ponieważ za sprawą pomiaru bioenergetycznego stanu mięśni jesteśmy w stanie doprowadzić do konkretnych adaptacji i to w sposób dopasowany do danej osoby.

2. OKREŚLENIE FIZJOLOGICZNYCH OGRANICZNIKÓW SPORTOWCA

Fizjologicznymi ogranicznikami mogą być tutaj wspomniane wcześniej – dostawa lub użytkowanie tlenu. Co rozumiemy przez słowo ogranicznik wysiłku?

To system fizjologiczny, którego praca kończy się pierwsza w momencie zwiększenia intensywności lub objętości. Należy tutaj pamiętać, że diagnoza ograniczników nie jest jednoznaczna z tym, że organizm nie może pracować ciężej lub dłużej. Jest to jednak informacja o tym, że dana osoba nie może korzystać już podczas wysiłku z jednego z systemów, który jest jego ważnym elementem a obowiązki danego systemu muszą być przejęte przez inny system. W efekcie, wyniki sportowe mogą być dalekie od optymalnych. Poprawa pracy systemu (ogranicznika) powinna zatem przynieść poprawę rezultatów sportowych.

Dla każdego sportowca, ograniczniki są inne i mogą różnić się w zależności od uprawianej dyscypliny sportowej. Żeby jednak poprawić wyniki, konieczna jest najpierw dokładna diagnoza i sprecyzowany trening, odpowiadający potrzebom i potencjałowi danego sportowca.

3. INDYWIDUALIZACJA TRENINGU I KONTROLA INTENSYWNOŚCI W TRENINGACH O WYSOKIEJ INTENSYWNOŚCI

Moxy, jak mało które urządzenie, daje możliwość precyzyjnego dopasowania treningu do danego sportowca i kontroli intensywności treningu.

Metody treningowe, w których czas trwania wysiłku i przerw między wysiłkami opierają się o czas (np. minuta pracy, minuta odpoczynku) powinny już odejść do przeszłości. Każdy z nas jest inny i do postępów potrzebuje innych bodźców – od ilości powtórzeń po ich intensywność, czas pracy czy czas odpoczynku.

Monitorując wysiłek w czasie rzeczywistym z Moxy, możliwa jest dokładna kontrola tego, kiedy zatrzymać pracę i kiedy do niej wrócić po raz kolejny, niezależnie od tego czy trenujemy na siłowni, biegamy czy jeździmy na rowerze.

Z Moxy obserwujemy jak poziom natlenienia mięśni spada z wysiłkiem lub wzrasta w momencie odpoczynku. Jeśli podczas wysiłku poziom tlenu przestaje spadać oznacza to, że do mięśni nie jest już doprowadzany tlen. Może to być sygnał do zaprzestania wysiłku i powrotu do niego w najbardziej odpowiednim momencie. Moment ten następuje, kiedy poziom tlenu w mięśniach przestaje rosnąć. Tak długo jak poziom natlenienia rośnie, mięśnie regenerują się po wysiłku.

Oczywiście dla każdego człowieka takie wartości są inne i ulegają innym zmianom, w zależności od wielu parametrów. Precyzyjne monitorowanie takich parametrów na co dzień, daje możliwość zmaksymalizowania efektów treningowych i znaczną poprawę wyników w porównaniu do treningu z wykorzystaniem ogólnych, wcześniej wspomnianych metod treningowych.

4. KONTROLA INTENSYWNOŚCI REGENERACJI

Regeneracja to jeden z najważniejszych elementów treningu. Nie od dziś wiadomo, że jednym z najlepszych sposobów na regenerację jest praca na takiej intensywności, która nie obciąża organizmu i daje mu możliwość szybszej odbudowy i adaptacji (tego typu trening określany jest mianem aktywnej regeneracji). Jaka powinna być taka intensywność i jak kontrolować jej poziom? Jaka intensywność jest za niska a jaka za wysoka?

Moxy daje odpowiedź na takie pytania.

W regeneracji z Moxy ważne jest, by dbać o wysoki poziom natlenienia mięśni. Przykładowo, jeśli naszym treningiem powinien być „spokojny bieg”, jego intensywność dopasowujemy indywidualnie, w zależności od poziomu natlenienia mięśni podczas biegu. Jeśli podczas zwiększenia intensywności (w tym wypadku tempa), poziom SmO2 wciąż pozostaje na tym samym poziomie, intensywność możemy jeszcze zwiększyć. Jeśli spada, jest to sygnał, że powinniśmy trochę odpuścić. Maksymalny przepływ tlenu i krwi do mięśni sprawia, że mięśnie regenerują się w najszybszy możliwy sposób i będą gotowe do kolejnego wysiłku treningowego w kolejnych dniach.

Podczas treningów regeneracyjnych ważnym aspektem jest nie tylko aspekt fizjologiczny wysiłku, ale również aspekt psychologiczny. Wielu sportowców ma w sobie zakorzenioną ambicję i charakter ciężkiej pracy. Wszystkie te elementy sprawiają, że treningi nastawione na regenerację są dla sportowca albo nudne albo często nie mają sensu – są po prostu za lekkie.

W treningu regeneracyjnym z Moxy, celem jest utrzymanie jak najwyższych wartości natlenienia mięśni, co powoduje wzrost motywacji i daje element „wewnętrznej rywalizacji”. Sportowiec może więc skupić się na konkretnych wartościach, które powinny zostać utrzymane na wysokim poziomie i dostaje informacje o tym, że jego trening miał sens, ponieważ konkretne wartości wpływają na konkretną odbudowę mięśni po wysiłku i ich staranne przygotowanie w dni wolne od intensywniejszego wysiłku.

5. KORELACJA Z SUBIEKTYWNĄ OCENĄ TRUDNOŚCI WYSIŁKU (RPE)

Subiektywna ocena trudności wysiłku jest świetnym sposobem na ocenę treningu i mierzona jest najczęściej w skali 1-10 lub 6-20 (często w odniesieniu do tętna 60-200). Mimo, że badania pokazują dobrą dokładność takiej oceny, trenerzy i zawodnicy nie chcą opierać planów treningowych wyłącznie o taką ocenę.

Korzystając z Moxy w treningu, można zauważyć wiele związków między samopoczuciem zawodnika (i/lub jego oceną trudności wysiłku) a jego stanem fizjologicznym. Jednymi z najczęściej zauważanych problemów są:

• Podwyższenie lub obniżenie początkowego poziomu natlenienia mięśni
• Niezdolność do osiągnięcia wysokiego poziomu natlenienia mięśni podczas rozgrzewki
• Niezdolność do desaturacji do niskiego poziomu
• Wydłużenie czasu regeneracji
• Spadek natlenienia przy typowej intensywności dla danego zawodnika

Powyższe sygnały mogą być wskazówką dla trenera i/lub zawodnika o tym, że w organizmie występują zmiany, które powinny zostać uwzględnione w treningu. W ten sposób, możliwe jest dostosowanie treningu i planu z dnia na dzień z tym samym celem, o którym wspominaliśmy wcześniej, tj. optymalizacji wyników.

Moxy to bardzo skuteczne urządzenie pokazujące zawodnikom w sposób obiektywny, jak zachowuje się ich organizm i jak odpowiada na przeciążenia treningowe, a także jak wykorzystać sygnały wysyłane przez organizm dla najlepszych efektów treningowych.

Scroll to top